Bullbak

Igår var det Linda, Sofia och jag som bakade bullar. Vi gjorde både vanliga kanelbullar och lussekatter (fast Linda envisades med att säga saffransbullar eftersom det inte är jul än).


LUSSEKATTERimage293

Ingredienser
ca 35 st
50 g jäst
100 g smör
5 dl mjölk
250 g Kesella lätt
2 påsar saffran, 1 g
1 1/2 dl socker
1/2 tsk salt
ca 17 dl mjöl
Garnering:
russin

Pensling:
1 ägg

Gör så här
Smula jästen i en degbunke. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till fingervärme, 37 grader. Häll degspadet över jästen. Rör om så att jästen löser sig. Tillsätt Kesella, saffran, socker, salt och det mesta av mjölet. Arbeta degen tills den blir blank och smidig och släpper från bunkens kanter. Tillsätt ev. mer mjöl. Låt jäsa övertäckt i ca 40 min. Arbeta ihop degen på mjölat bakbord och baka ut den till ca 35 kusar eller fantasifigurer. Lägg dem på smorda plåtar. Garnera med russin. Låt jäsa övertäckta i ca 30 min. Sätt ugnen på 225 grader. Pensla med uppvispat ägg. Grädda mitt i ugnen 5-8 min. Stora figurer gräddas i 200 grader i 10-15 min.

Recep och bild: arla.se

KANELBULLARimage280

Ingredienser
50 g smör
2 dl mjölk
25 g jäst = ½ paket
½ dl socker
5-6 dl vetemjöl
Fyllning:
4 msk margarin
4 msk socker
2 tsk kanel (ev vaniljsocker)
Pensiling:
1 ägg
pärlsocker

Gör så här
Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm den till 37 grader. Smula jästen i en skål. Häll degspadet över. Blanda med en träsked. Tillsätt sockerr, salt och 4 ½ dl av mjölet. Arbeta degen smidig och tillsätt mer mjöl om det behövs. Arbeta degen tills den släpper skålen.  Ställ degen att jäsa i ca 10 min (gärna mer) under bakduk.
Sätt ugnen på 250-275 grader.
Lägga bakplåtspapper på en plåt (eller smörj). Ta upp degen på mjölat bakbord och arbeta tills den är smidig och släpper bordet utan mjöl. Kavla ut till en rektangel och fördela fyllningen på. Rulla ihop till en rulle. Skär i 10-20 delar beroende på hus stora du vill ha dem. Låt bullarna jäsa med bakduk över. Pensla med uppvispat ägg och strö pärlsocker över. Grädda mitt i ugnen ca 6 min. Låt sedan svalna på galler med bakduk över.

   
  

Senare på kvällen blev det också lite film. Först "Djävulen bär Prada" och sedan "28 dagar senare".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0