Min paj

Kunde inte motstå att göra något gott till kvällen. Så jag bakade en paj, som är en av mina absoluta favoritefterrätter. Den är enkel att göra och det går rätt snabbt.

image24

♥ 125 g smör
♥ 3 dl vetemjöl
♥ 1 dl socker
♥ 1 krm salt
♥ ½ tsk bakpulver
♥ bär eller frukt (fryst eller färskt kvittar)

Sätt ugnen på 225°.
Smält smöret samtidigt som du blandar alla torra ingredienser i en bunke. Tillsätt det smälta smöret och rör ihop till en deg. Pressa ut degen i en pajform så att den täcker hela botten och en bit upp på kanterna, men spara en liten bit. Lägg bären eller frukten över pajdegen och smula över resten av degen.
Grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter.

Servera eventuellt med grädde, vaniljsås eller glass.

Sjäv tycker jag att jordgubbar är det godaste att ha på, men tyvärr hade vi inga så det fick bli blåbär och hallon idag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0