Brysselkex

brysselkex

Jag upptäckte dessa underbart goda kex på ett café. Vi köpte hem en påse, och sedan dess var jag fast. xD Men att köpa hem en massa kakor från lyxiga cafér är ju inte något vidare billigt. Så ett lämpligare alternativ är ju att baka själv, vilket passar mig bra eftersom jag kan använda dinkelmjöl istället för vetemjöl osm jag är lite överkänslig mot. Jag hittade ett bra recept på ICA's hemsida.

Ingredienser (ca 50 st)
4½ - 5 dl vetemjöl (själv använde jag dinkelmjöl)
1 dl socker
2 tsk vailjsocker
200 g smör

Garnering
strösocker/pärlsocker
röd karamellfärg

Gör så här
Hacka samman ingredienserna till degen. Forma degen till rullar, drygt 4 cm i diameter.
Rulla i socker. För en rosa färg, häll ut sockret på ett smörpapper, tillsätt några droppar röd hushållsfärg och arbeta in med en sked.
Lägg rullarna kallt i kylskåpet ett tag. Skär dem sedan i skivor, ca 0,5 cm tjocka och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper.
Grädda mitt i ugnen ca 10 minuter på 175 grader.

Kommentarer
Postat av: lina

guud va coola :P ska göra dom nån gång!

2007-08-01 @ 23:02:57
URL: http://rosalamm.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0